Företag

Denna veckan för jag arbetet hemmifrån. Vanligtvis är jag 3 dagar i veckan på Sportlife men jag behöver mer tid för att göra en hälsorevision på ett företag. Jag har ännu inte kommit igång med den delen, så om någon har föerslag på vart jag kan göra detta så är ni välkomna att lämna förslag. Det behöver finnas minst 20 anställda och vara beläget i Göteborg. Personalen behöver bara svara på en kortfattat enkät. resten sköter jag och vips så har företaget fått en bra översikt i hur personalens hälsa ser ut.

Jag försöker även ordna upp allt förarbete till mitt egna företag. Affärsidén var lättare att komma upp med än att komma på lämpligt namn. Jag brukar ha bra fantasi och kreativitet men nu står det stilla. Förslag är välkomna. Jag tror jag hamnat i en lop och behöver lite nytänk.
Det är svårt att hålla sig till vesäntliga delar i affärsidén, jag vill erbjuda så mycket men märket att jag hela tiden måste begränsa mig mer. Visionen är storslagen. Starten är svår, men det är väl så det ska vara och antagligen är för alla egenföretagare. Fick igår reda på att min platschef hade liknande utbildning som mig och ungefär samma mål, drömmar och tänk som mig en gång i tiden, men har nu varit administrativt arbetannde som chef och liten kundkontakt under längre tid. Jag antar att det var meriten och tryggheten med fast anställning som lockade. Som så ofta annars så går tiden snabbare än man tänkt och rätt som det är så har man varit anställd under flera år med en tjänst som från början bara skulle vara tillfällig. Jag önskar mig själv en anställning nu i början för tryggheten, samtidigt som jag vill starta mitt eget, men samtidigt vill jag inte hamna samma situation. Vill man leva ut sina drömmar och arbeta mot visionerna så tror jag inte att man kan låta stundens trygghet få vara för stor. Det är lätt att bli passiv och stanna upp, för att säga jag ska senare men inte just nu. Jag ska bara betala av lånen först, jag ska bara få lite sparkapital först, jag vill bara vänta lite tills jag arbetat i branchen ett tag. Det låter väl förnuftigt och moget. Risken är bara den att du helt plötsligt blivit gammal och förnuftig istället för ung och hungrig. Jag har stött på massvis med förnuftiga äldre personer som önskar att de gav sina drömmar en bättre chans men hållt sig från dem för trygghetens skull.

Jag är inget superfan av apple som många andra är, men jag beundrar mannen bakom det hela. För något år sedan höll han ett tal vid Stamford University. Jag lägger inte till det för att jag tycker det är inspirerande och motiverande, jag tycker det blir lite utdraget ibland, men ahn säger väldigt mycket bra i det som jag tar till mig nu när jag har alla mina planer och funderingar för framtiden.

Steve Jobs Stanford Commencement Speech from Iconisus on Vimeo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0